Najaar Canvas: 'De Uil van Athena'

woensdag 5 september 2012

In het nieuwe documentaire slot 'De uil van Athena' programmeert Canvas dit najaar een uitgelezen selectie van auteursdocumentaires. Het zijn vaak Vlaamse producties.

Canvas investeert ook zelf in auteursdocumentaires door coproducties aan te gaan met onafhankelijke producenten. De eerste documentaire in de reeks is The Boy is Gone. Daarin gaat cineast Christoph Bohn op zoek naar de waarheid over zijn vaders verleden. Als kind in Kortrijk ontdekte hij namelijk een oude foto van zijn vader op 14-jarige leeftijd in een Duits nazi- uniform in zijn geboortestad Eupen. Bohn maakt in zijn documentaire op originele manier gebruik van animatiesequenties.

'The Boy is Gone' – donderdag 6 september
Filmmaker Christoph Bohn groeide op tijdens de jaren '60 in Kortrijk. Toch werd er bij hem thuis geen Vlaams gesproken maar Duits. Zijn vader was afkomstig uit Eupen, in de Belgische Oost-kantons. Die 'Duitse' of liever 'Duits-Belgische' roots maakte Christoph Bohn's jeugd allesbehalve makkelijk: regelmatig kreeg hij een pak slaag op de speelplaats en werd hij geweigerd op feestjes. Hij was het 'moffenkind'. De trauma's die de Tweede Wereldoorlog had nagelaten waren nog heel vers, ook bij zijn vader, die nooit vertelde over de zware last die hij zijn leven lang meezeulde. Op een dag deed Christoph op de slaapkamer van zijn ouders een ontdekking die zijn hele wereld op zijn kop zette: op een oude foto stond zijn vader als 14-jarige jongen in Duits uniform met het Swastika-teken rond zijn arm gedrapeerd.

Ze hebben het er nooit over gehad. Zijn vader heeft nooit spontaan over zijn verleden verteld, en Christoph durfde er niet naar te vragen. In 2001 overleed zijn vader. Zijn geheimen nam hij mee in zijn laatste rustplaats in Eupen.

In de documentaire 'The Boy is Gone' keert Christoph Bohn terug naar Eupen om het ware verhaal van zijn vader en de geschiedenis van de Duitstalige regio te ontrafelen. Via pakkende getuigenissen, nooit eerder vertoond archiefmateriaal en bloedstollende animatiesequenties wordt dit ongekend stukje geschiedenis ontrafeld.

'The Boy is Gone' is een productie van Off World ('Hoge Bomen', 'Arm Wallonië', 'Kongo',...), geregisseerd door Christoph Bohn. De film ging in mei van dit jaar in wereldpremière op het Docville Festival in Leuven. The Boy is Gone is de eerste film die door de drie gemeenschappen van België wordt gecoproduceerd. Zowel Canvas, RTBF als BRF, de Duitstalige omroep in België zijn partners. De film bestaat voor een aanzienlijk deel uit animatiescènes, die geproduceerd werden door 'Walking The Dog'.

De uil van Athena
Netmanager Mark Coenen: 'Documentaires behoren tot het DNA van Canvas. We hebben altijd al een ruim aanbod van documentaires gehad: current affairs en geschiedenis, cultuur en human interest, natuur en exploratie, enz. Daar waren ook wel auteursdocumentaires bij, maar daar willen we voortaan meer aandacht en zorg aan besteden. Door het genre meer visibiliteit te geven met een eigen programmaslot: 'De uil van Athena'. En ook door de productie van nieuwe Vlaamse documentaires op een meer fundamentele, actieve en betrokken manier te ondersteunen. Zo willen we onze kijkers nog meer dan vroeger bedienen met kwaliteitsdocumentaires die een kritische en alerte blik op de wereld bieden, én tegelijk jonge talenten en gevestigde waarden stimuleren om nog meer van die eigenzinnige persoonlijke documentaires te maken.'

Auteursdocumentaires zijn documentaires die de werkelijkheid niet louter registreren, maar interpreteren. Ze vallen op door de grote betrokkenheid van de makers bij het verhaal of het onderwerp, door de eigenzinninge manier waarop zij van het verhaal hun eigen verhaal maken, door zich niet te beperken tot het opsommen van de feiten, maar door er hun eigen betekenis aan te geven, aan de hand van hun commentaar en hun originele esthetische beeldtaal.

Dat zijn ook de citeria die Canvas hanteert bij de selectie van documentaires voor De uil van Athene, samen met de maatschappelijke relevantie. Dat geldt zowel voor de internationale (aangekochte) films als voor de Vlaamse producties.

De naam 'De uil van Athena' verwijst naar de Griekse mythologie. Athena was de godin van de wijsheid. Ze werd vaak afgebeeld met een uil. Die vloog volgens de mythe elke avond uit om over heel de wereld nieuws te vergaren en daarover verslag uit te brengen bij Athena. Dat precies de uil gekozen werd als symbool van de wijsheid heeft te maken met zijn scherpe zintuigen: hij ziet uitstekend in het donker en heeft een uiterst fijn gehoor. Hij neemt dus dingen waar die anderen niet zien of horen. En is dat niet de essentie van de wijsheid?

'De uil van Athena', vanaf donderdag 6 september om 23.15 uur op Eén.

Canvastv

Stephanie Planckaert (VTM)

Het nieuwe schooljaar gaat van start en bij de familie Luki brengen ze hun zevende kind naar school. De familie Leys staat voor een dilemma tijdens het winkelen: wordt het schoolgerief of toch speelgoed? Voor de familie Naudts, met hun acht dochters, brengt het nieuwe schooljaar eveneens extra kosten met zich mee. Stephanie bezoekt ook Kevin en Nena, die helaas minder goed nieuws hebben ontvangen over hun baby Yarne.

'Families XXL', om 20.30 uur bij VTM.

Homo Universalis Ketnet: compilatie
    Kabouter Plop