Luk Alloo duikt in de drukke agenda en het verleden van minister Jambon

maandag 9 januari 2017

'Het is altijd al Jambon geweest, op z'n Frans uitgesproken. Maar Jan heeft dat aan de universiteit zelf 'vernederlandst'.' Aan het woord is vader Jambon in de tweede aflevering van 'Alloo Bij', waarin Luk Alloo een portret schetst van de man achter minister Jan Jambon.

Zo komt Luk te weten dat Jambon ooit truckchauffeur of zanger wilde worden, een vrij liederlijke studententijd beleefde en in opera de ultieme ontspanning vindt.

Een gaatje vinden in de overvolle agenda van minister Jan Jambon was voor Luk Alloo een huzarenstukje. Toch krijgt hij een uiterst ontspannen vicepremier en minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken voor de lens. Alloo zit Jambon op de huid bij het uitvoeren van zijn politieke taken en nodigt hem uit om een paar nostalgische locaties te bezoeken.

In zijn geboortestad Genk houdt de minister een toespraak om de Genkse Gemeenschapswerkers te vieren. Na zijn speech neemt Alloo Jambon mee naar zijn ouderlijk huis. Zijn vader licht toe dat Jan snel de originele Franse uitspraak van zijn familienaam veranderde in de Nederlandse variant. In zijn tienerkamer geeft de minister prijs dat hij niet de man was van de vele posters aan de muur. 'Geen posters van Abba, maar mijn favoriet was Frieda. Aan de muur hing wel een schilderij van mijn grootvader. Van hem heb ik het Flamingantisme meegekregen. Hij heeft ooit tijdens WOII aan de IJzer het land verdedigd. Hier is eigenlijk de politicus Jambon ontstaan.'

Op de schoolbank in zijn oud college zegt Jambon dat het de bedoeling was om na zijn humaniora een jaar als internationaal truckchauffeur rond te rijden. 'Het avontuur trok me daarin enorm aan. Helaas is het er nooit van gekomen.' Tijdens een bezoek aan de campus van de Vrije Universiteit Brussel geeft de minister eerlijk toe dat hij er bijna geen lessen bijwoonde. 'Tijdens het brossen studeerde ik de cursussen op mijn kot', vertelt hij. Zo kon Jambon veel tijd vrijmaken voor zijn vrij liederlijk studentenleven. 'Ik tapte bier in een studentencafé en werkte als afruimer in het studentenrestaurant. Maar ik was ook praeses en heb zelfs liederen geschreven.' In zijn vroegere studentenkot zingt Jan Jambon een studentenlied van weleer. 'Ik was heel graag zanger geworden, mocht ik het talent gehad hebben', geeft hij toe.

Luk Alloo is ook op het kabinet de dag na de aanslag met een vrachtwagen op een kerstmarkt in Berlijn. Er heerst een verslagen sfeer op het ministerie. De minister pleegt in een razend tempo politiek én strategisch overleg. Er is een meeting met Cathérine De Bolle, commissaris-generaal van de Federale Politie, en er volgen vergaderingen met het OCAD, adviseurs en medewerkers. Luk volgt ook de vele interviews die de minister aflegt. Iedereen wil een quote, maar ook Jambon blijft mens tijdens de vele bomaanslagen.

Na een zware werkdag brengt Alloo de minister naar een geheime locatie om hem op een verrassing te trakteren. Een minister die bijna 7 dagen op 7 en gemiddeld 14 uur per dag werkt, verdient een cadeau. Even later zit de minister in een lege concertzaal te luisteren naar een stukje opera. 'Dit is genieten. Ik hou ook enorm van kunst. Vooral de werken van Permeke, Gustaaf De Smet, de oude impressionisten... Na mijn politieke carrière ga ik kunstgeschiedenis studeren.'

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Karl ontvangt David van der Poel, Jolien D'hoore en Stijn Steels aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En Bart Aerts gaat op zoek naar verhalen rond wielerlegende Briek Schotte.

'Vive le Vélo, leve de Ronde', om 21.00 uur op VRT 1.

Villa Politica
    Tik Tak
    Kabouter Plop
    The Big Body Hotel