Acht dieren en hun bijzondere talent: 'Copy Beest'

woensdag 10 februari 2016

In het nieuwe dierenprogramma 'Copy Beest' stort Dieter Coppens zich acht weken lang in een spannend avontuur en krijgt de kijker een uniek inzicht in hoe dieren de mens fascineren, inspireren en helpen.

Dieter begeeft zich elke week in een nieuwe, boeiende arena. Eén waar dieren het voor het zeggen hebben, waarin interessante wetenschappers en fervente dierenliefhebbers rondlopen, en waar hij op heel veel verrassende informatie stoot. Welk bijzonder talent hebben de duif, de rat, de roofvogel, de kameel, de zeekat, de bruinvis en de chimpansee en wat kunnen wij ervan opsteken?

'Al heel mijn leven ben ik gefascineerd door dieren. Ze hebben talenten waar wij alleen maar van kunnen dromen. En juist daarom maken wij mensen al eeuwenlang gebruik van hun genialiteit. Ik wil uitzoeken hoe die talenten werken. Elke week kies ik één dier met een uniek talent en samen gaan we een uitdaging aan. Daarbij leg ik mijn lot volledig in de poten van dat ene beest.'

Van de duif tot de zeekat
Hoe slaagt een duif erin om van eender waar in de wereld terug naar zijn til te vliegen? Hoe houdt een kameel het veertig dagen vol in de woestijn zonder één keer te drinken? Waarom is een razendsnel konijn volslagen kansloos als het door een valk aangevallen wordt?

Zo laat Dieter zich met een duif droppen in het midden van de Noordzee en zal hij enkel gered worden als zijn duif de weg naar huis vindt. In Oman gaat Dieter op expeditie door de woestijn en probeert hij zelf een soort kameel te worden, en in Schotland trekt hij zonder eten de natuur in met enkel een woestijnbuizerd als jachtwapen.

Dieter Coppens ('De Poolreizigers', 'Hello Goodbye') krijgt met 'Copy Beest' zijn eerste volledige programma als VRT-presentator. Hij out zich meteen ook als een echte dierengek. Al van jongs af heeft Dieter een zwak voor dieren. De kiem werd gelegd door zijn vader.

In plaats van uit Jip en Janneke voor te lezen las die voor uit De grote dierenencyclopedie, en liever dan samen naar 'Sesamstraat' te kijken, werd er ten huize Coppens naar natuurdocumentaires gezapt. Er passeerde ook een hele resem huisdieren de revue. Gaande van honden, katten, konijnen tot parkieten en wandelende takken. Dieter liet de scouts al snel voor wat het was en bracht zijn zondagen liever door bij de Jeugdbeweging voor Milieu en Natuur (JNM). Momenteel blaast hij de JNM Voorkempen nieuw leven in en volgt hij een opleiding tot natuurgids.

Jasper van Gestel
Animator Jasper van Gestel, o.m. bekend van de rubriek Het laatste woord in 'Iedereen Beroemd', tekent voor alle afleveringen een animatiefilmpje waarin de talenten van elk dier op een geestige en heldere manier worden uitgelegd.

Verder werkte Dieter samen met een aantal studenten van de Thomas More-hogeschool. Zij zorgden in een aantal afleveringen voor een tool geïnspireerd op de dieren in kwestie die Dieter moest helpen om zijn missies tot een goed einde te brengen. In de aflevering over de zeekat, een klein inktvisje met een heel arsenaal aan camouflagetrucs, ontwierpen zij voor Dieter een systeem waarmee hij de kleuren uit de directe omgeving op zijn eigen lichaam kon projecteren. Net zoals de zeekat het doet, zou dit systeem het mogelijk moeten maken voor Dieter om ongezien naast een wilde beer te  gaan poseren.

Aflevering 1: de rat – geurzin
Geïnspireerd door de indrukwekkende geurzin van speurhonden bij de politie, gaat Dieter zelf aan de slag met een diertje dat een nog betere neus zou hebben: de rat. De kleine knagers worden doorgaans aanzien als ongedierte maar Dieter wil bewijzen hoe nuttig ze voor ons kunnen zijn.

Hij haalt drie ratjes in huis en bereidt hen voor op een heel speciale missie: hij leidt zijn ratten op om met behulp van hun superieure neuzen de ingrediënten van een moelleux te leren onderscheiden van allerlei oneetbare stoffen. Het bakken van die moelleux laat hij vervolgens over aan een tamelijk bekende tv-kok: Jeroen Meus. Hopelijk selecteren Dieters ratten de juiste ingrediënten, want aan het eind zullen Dieter en Jeroen sowieso proeven van de baksels… en Jeroen Meus vergiftigen zou erg jammer zijn.

'Copy Beest', donderdag 11februari om 20.40 uur op Eén.

DOSSIER: Voorjaar 2016: alle plannen (BE)

volledig dossier

Stephanie Planckaert (VTM)

Het nieuwe schooljaar gaat van start en bij de familie Luki brengen ze hun zevende kind naar school. De familie Leys staat voor een dilemma tijdens het winkelen: wordt het schoolgerief of toch speelgoed? Voor de familie Naudts, met hun acht dochters, brengt het nieuwe schooljaar eveneens extra kosten met zich mee. Stephanie bezoekt ook Kevin en Nena, die helaas minder goed nieuws hebben ontvangen over hun baby Yarne.

'Families XXL', om 20.30 uur bij VTM.

VRT NWS journaal 13u
    Onze natuur