'Stijn & het Heelal': Stijn Meuris lanceert stand-up astronomy op Canvas

maandag 6 april 2009

'Stijn & het Heelal' is een zesdelige reeks lezingen/performances waarin rocker, regisseur en ruimteliefhebber Stijn Meuris voor een live-publiek op bevattelijke en aanstekelijke manier vertelt over de kosmos en zijn liefde voor het heelal.

H

oe groot is het heelal, hoe lang bestaat het al en hoe lang blijft het nog bestaan? Is er buiten ons nog ergens leven in de kosmos? Wat weten we over de ruimte en wat (nog) niet? Een antwoord op deze en andere vragen krijgen we in Stijn en het heelal, op vanaf dinsdag 7 april om 22.10 uur op Canvas.

Vierhonderd jaar geleden keek de Italiaanse natuurkundige Galileo Galilei in Pisa voor het eerst door een telescoop, en meteen was de sterrenkunde geboren. En zoals dat gaat met afgeronde getallen: 2009 is dus het Internationale Jaar van de Astronomie. En ook wel een beetje het jaar van Frank De Winne, onze eigen astronaut, die straks spacecommander wordt aan boord van het International Space Station. May God be with him.

Het zijn twee bijkomende argumenten voor Canvas om een vervolg te brengen op de uitzending Stijn & De Sterren van ruim een jaar geleden. Een opmerkelijke eenmalige uitzending waarin Stijn Meuris, zelf een begenadigd amateur-astronoom en een soort über-leraar aardrijkskunde, de algemene - maar door de kijker vaak vergeten - kennis over de sterrenkunde deftig opschudde. Een wonderlijke uitzending, die door het Canvas-publiek bedacht werd met de hoogste waardering van dat kwartaal. Sedertdien zegt niemand nog astrologie als hij astronomie bedoelt. En maar goed ook, want astronomie is de meest fascinerende wetenschap-der-wetenschappen.

En astrologie is gewoon onzin.

Stijn Meuris gaat verder
Ditmaal gaat Stijn Meuris verder. Zesmaal verder zelfs, want de kosmos, daar valt belachelijk veel over te vertellen. Zeker als de gids een bovenmatig heftig verteller is met veel zin voor humor en pointes. Je zou het stand-up astronomy kunnen noemen.

In Stijn & het Heelal (de titel wijst al op een ruimer blikveld dan die eerste aflevering) leidt Stijn Meuris de Canvas-kijker doorheen het universum aan de hand van zes afgelijnde thema's: De ruimte, Een zee van tijd, Exotische objecten, Zijn wij alleen?, De stand van de ruimtevaart, om tenslotte af te ronden met de moeder aller vragen: Hoe lang gaat dat hier nog duren? Dat je de reeks in zijn geheel bekijkt zou mooi meegenomen zijn en uiterst leerrijk bovendien, maar je kan makkelijk inpikken: de thema's staan op zich.

Opgenomen voor een levend publiek in de wondermooie aula van de Academiezaal in Sint-Truiden wervelt Stijn Meuris op volstrekt unieke wijze doorheen de kosmos, een omgeving waarvan hij ooit zingend heeft beweerd dat er 'niets of niemand is, in de kosmos'.  In de kosmos is namelijk alles van god los. Een louter omwille van het rijmschema volgehouden boutade, zo mag uit Stijn & het Heelal blijken. Want in de ruimte is vanalles.

Witte dwergen en zwarte gaten
Bruine dwergen, witte dwergen, zwarte en witte gaten, adembenemende nevels, meer dimensies dan wij ons kunnen voorstellen, tot zowaar verloren handschoenen toe. Met een aan bezetenheid en missionariswerk grenzende overtuigingskracht vertelt Stijn Meuris over de enorme dimensies der dingen, en over hoe hij eigenlijk gewoon jaloers is omdat hij nooit die ruimte zal mogen verkennen - gewoon omdat hij een bril moet dragen. Overigens vindt Meuris astronauten maar mietjes. Al krijgt hij er wel een op bezoek. Twee eigenlijk. Plus Miss Universe. En het wat duistere neefje van E.T. Er komt trouwens ook een rode reus kijken. Dat wordt best even spannend.

With a little help from his friends
Televisioneel-vormelijk kiest Meuris voor de 'old-school' aanpak: dus dia's op de lichtbak en de meester in het midden van de aula. Niks in de mouwen, en gedreven door Het Verhaal en De Inhoud. Maar wel gebracht met overtuiging, humor en vertelkunde. Dat zulks ging leiden tot een lezingen-tournee en straks ook een boek, dat zat er aan te komen.

Om door het kosmische bos nog enigszins de bomen te zien (als het aan Meuris had gelegen dan werd Stijn & het heelal een 52-weken durende reeks), werd de inhoud van de zes programma's gecheckt en gedubbelcheckt door een hyper-deskundige redactie bestaande uit professor Christoffel Waelkens en zijn jonge veelbelovende collega Bram Acke, beiden van het departement sterrenkunde van de K.U.Leuven. Zij hadden naar eigen zeggen tijdens de opnames "de tijd van hun leven". Nu u nog.

Aflevering 1 - De ruimte
In de eerste aflevering verkent amateur-astronoom en begenadigd verteller Stijn Meuris voor een live publiek de onmetelijke omvang van het universum. De trip leidt vanuit de tuin van zijn grootouders (waar Meuris lang geleden een primitieve sterrenwacht had gebouwd) tot de grens van het waarneembare heelal. Onderweg is er sprake van planeten en sterren, manen en kometen. Maar toch vooral van een extreme vorm van leegte. Meuris toont de wegenatlas van de kosmos, vertelt over de armtierige pogingen van de bemande ruimtevaart, en hij moet tijdens de voorstelling ook nog even heen en weer naar Luik...

'Stijn & het Heelal', vanaf dinsdag 7 april om 22.10 uur op Canvas.

'Eenmaal Andermaal' (VTM)

Op de enorme rommelmarkt van Maastricht zorgen Jacques en Axel voor een 'Tien om te zien'-reünie tussen Anne De Baetzelier en Willy Sommers. Deze keer staan Anne en Willy niet naast elkaar, maar tegenover elkaar. Anne vormt een duo met Axel, terwijl Willy met Jacques op zoek gaat naar verborgen parels.

'Eenmaal, Andermaal', om 20.40 uur op VTM.

Amai zeg wauw!
    Wielerclub Wattage