5 nieuwe koppels, tien solo's en nog meer verrassingen in 'So You Think You Can Dance'

zaterdag 25 april 2015

Na het moeilijke afscheid van Gill en Jorge vorige week, treedt de top 10 op zondag 26 april aan in Lint voor de vijfde liveshow van 'So You Think You Can Dance'.

Voor het eerst zien we alle dansers drie keer in actie: in een solo, in een nieuwe duochoreografie door een van de vijf gloednieuwe danskoppels én in de groepschoreo jazz van de hand van choreograaf Laurent Flament. Naast nieuwe koppels wordt de kijker ook verrast met enkele nieuwe choreografen én het debuut van alweer een nieuwe dansstijl in de show: bollywood.

Niet alleen voor de dansers belooft het een spannende avond te worden. Presentator Dennis Weening wordt dit weekend wellicht voor de derde keer papa, wat betekent dat An Lemmens de show zondag misschien wel voor het eerst in haar eentje presenteert.

Jury geeft alleen nog stemadvies
Anders dan vorige weken is dat het lot van de dansers nu volledig in handen ligt van de kijkers. De jury geeft hun vakkundige mening, maar het blijft louter bij stemadvies. Kijkers kunnen voortaan dan ook stemmen op hun favoriete danser, en niet langer op het favoriete koppel. Zo bepaalt de kijker welke dansers doorgaan en voor welke twee kandidaten de wedstrijd eindigt in liveshow 5.

Vijf gloednieuwe danskoppels
Met Fabian als nieuwe danspartner heeft Manuella intussen voor de derde keer een stoere hiphopper aan haar zijde. Manuella: 'Met mijn tweede danspartner ging ik vorige week rechtstreeks door naar de volgende liveshow en Fabian heeft nog nooit een Dance For Your Life moeten doen, dus voorlopig heb ik er een goed oog op (lacht).' Al is de stemming voortaan individueel en zal Manuella zich ook in een solo moeten bewijzen. Bovendien is het vooral Manuella die deze week wordt uitgedaagd met een hiphopchoreografie van Vincent Vianen op Impossible van James Arthur. Voor Fabian een thuismatch… of toch niet?

Ook Fabio danst deze week met partner nummer drie. Hij zal de jonge en moderne danseres Julie mogen begeleiden doorheen het hiphopgenre, want ook zij brengen een hiphopchoreo en wel op het nummer Uptown Funk van Bruno Mars. Voor Fabio een cadeau, voor de klassiek geschoolde Julie eerder een moeilijke opgave. Ze werken samen met alweer een nieuwe naam onder de choreografen: Armel Ngungunanga.

Nina krijgt de kans om te dansen met Dane, volgens Dan 'de meest veelzijdige danser in de show'. Vorige week hoopte Dane nog dat hij geen Dance For Your Life hoefde te brengen, wat ook gebeurde dankzij zijn medekandidaten. Deze week staat iedereen er alleen voor en moet Dane net als alle andere kandidaten een solo brengen. Maar eerst bewijst hij zich samen met Nina in alweer een primeur in 'So You Think You Can Dance': de eerste bollywood door choreografen Ayla Joncheere en Tom Decuyper op het nummer Mere Dholna van Bhool Bhulaiyaa.

Op papier lijken Malik en Melanie het perfecte danskoppel: Melanie heeft nog nooit een Dance For Your Life moeten doen en beiden werden ze door de jury al meermaals de hemel in geprezen voor hun mooie prestaties op het podium. De vraag is echter of ze met stemmen beloond zullen worden voor hun choreografie modern op Skyfall van Adele door choreografe Julie Magneville-Auger. Malik: 'Ik ga deze week opnieuw ver buiten mijn comfortzone! Ik ga weer mijn uiterste best doen, en anders probeer ik het goed te faken he, als een echte 'foefelaar' zoals Min Hee dat zo mooi zegt (lacht).'

Ten slotte is met Dieter en Morgane het enige echte West-Vlaamse danskoppel in 'So You Think You Can Dance' geboren. De twee dansers uit de kuststreek moeten zich samen bewijzen en hun eerste opdracht samen is meteen niet mals. Ze brengen een vurige paso doble van choreografen Koen Brouwers en Roemjana de Haan op het nummer Unstoppable van E.S. Posthumus.

'So You Think You Can Dance', zondag 26 april om 20.35 uur op VTM.

SYTYCD

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Karl ontvangt David van der Poel, Jolien D'hoore en Stijn Steels aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En Bart Aerts gaat op zoek naar verhalen rond wielerlegende Briek Schotte.

'Vive le Vélo, leve de Ronde', om 21.00 uur op VRT 1.

Joanna Lumley's Britain
    Murdoch Mysteries
    Ik mis je
    Per Seconde Wijzer