'Koppen XL' onderzoekt de depressie-epidemie
In de jaren tachtig was de verkoop van antidepressiva goed voor een jaarlijkse omzet van 350 miljoen euro, maar vandaag is dat bedrag al opgelopen tot veertien miljard. In de reportage De depressie-epidemie vraagt 'Koppen XL' zich af of we niet te snel naar pillen grijpen.
Er lijkt een nieuwe epidemie in aantocht, 'de depressie-epidemie'. Wereldwijd zouden nu al meer dan 120 miljoen mensen eraan lijden. Dat blijkt vooral uit de explosieve groei van de verkoop van antidepressiva. In de jaren tachtig was die goed voor een omzet van om en bij de 350 miljoen euro, vandaag loopt die al op tot een astronomische veertien miljard.
'Koppen XL' neemt 'de depressie-epidemie' kritisch onder de loep. Zijn we echt zo massaal depressief? Of slikken we gewoon te snel de antipiekerpil? En wie heeft daar belang bij? De patiënt zelf? Of de farmaceutische industrie? Specialisten pleiten alvast voor een zekere terughoudendheid.
Uit studies blijkt dat antidepressiva veel en gemakkelijk worden voorgeschreven, vaak onder druk van de patiënt zelf. Bovendien hebben de geneesmiddelen heel wat bijwerkingen. Van slapeloosheid tot een sterk verminderd libido en in extreme gevallen zelfs agressie. Gepieker over de antipiekerpil, in 'Koppen XL'.
Oorspronkelijke titel: Dépression, questions sur une épidémie, een reportage van Envoyé Special.
'Koppen XL', dinsdag 5 oktober om 21.30 uur op Eén.