'Thuis'-acteurs verkennen Limburg in 'Vlaanderen Vakantieland'

vrijdag 18 mei 2012

Op zondag 3 juni hebben de 'Thuis'-acteurs een afspraak met hun fans in Beringen voor een nieuwe editie van de 'Thuisdag', maar enkelen van hen zijn nu al op verkenning in Limburg voor 'Vlaanderen Vakantieland'. Op zaterdag 19 mei en zaterdag 26 mei trekken 'Thuis'-acteurs Sally-Jane Van Horenbeeck, Bart Van Avermaet, Tina Maerevoet, Marleen Merckx en Janine Bischops op avontuur in Limburg in de 'Vlaanderen Vakantieland'-special 'Thuis' in Limburg op Eén.

Op zaterdag 19 mei en zaterdag 26 mei brengt Vlaanderen vakantieland twee specials onder het motto 'Thuis' in Limburg, want daar valt in het voorjaar heel wat te beleven. Op zondag 3 juni is er de 'Thuisdag' in het historische be-MINE-complex, maar er is meer. De 'Thuis'-acteurs en de Vlaanderen vakantieland-reporters trokken er op uit en geven de kijkers in Vlaanderen vakantieland de beste tips voor een weekendje Limburg.

Zaterdag 19 mei
Op zaterdag 19 mei verkent 'Thuis'-actrice Sally-Jane ‘Peggy’ Van Horenbeeck de Limburgse Kempen te paard. Het aantal paarden per inwoner ligt er opvallend hoog en de regio is al jarenlang een populaire bestemming voor ruitervakanties. Sally-Jane inspecteert de paard- en ruitervriendelijke verblijfplaatsen en de honderden kilometers van het goed onderhouden ruiter- en menroutenetwerk.

Haar 'Thuis'-collega Bart Van Avermaet, die de rol van Waldek speelt, brengt meteen zijn hele gezin mee en zoekt uit wat Limburg te bieden heeft voor een familie-uitstap. Ze gaan fietsen in het Nationaal Park Hoge Kempen en ontdekken er samen met een ranger de mooie natuur. In Dilsen-Stokkem verkennen ze de Wissen, waar ze gaan varen met een fluisterboot.

Tina Maerevoet leidt de kijkers rond in C-Mine in Genk, de vroegere mijnsite van Winterslag die er onlangs een nieuw ondergronds belevingsparcours bijkreeg. Onder de grond komen de bezoekers in aanraking met het mijnverleden en de enorme invloed ervan op het leven in de regio. Als kers op de taart kunnen ze de 62 meter hoge schachttoren beklimmen, vanwaar ze een erg mooi uitzicht hebben op de omgeving.

'Vlaanderen Vakantieland'-reporter Vincent Verelst neemt voor 'Vlaanderen Vakantieland' een kijkje in Bokrijk, dat dezer dagen in de sfeer van de swinging sixties baadt. Het bekendste openluchtmuseum heeft er dit voorjaar een nieuwe tijdszone bij.

Reporter Nic Balthazar zoekt het niet in Limburg, maar in Zeeuws-Vlaanderen, een stukje Zeeland waarvoor je niet eens het water hoeft over te steken. Tussen de haven van Antwerpen en de Nederlandse kust ontdekt hij een prachtige regio waar het heerlijk fietsen is.

Zaterdag 26 mei
Op zaterdag 26 mei gaat Marleen 'Simonneke' Merckx samen met haar goede vriendin en actrice Patsy Van der Meeren een weekendje weg in het Maasland. Het wordt een echt vriendinnenweekend. Marleen en Patsy lopen binnen op de tentoonstelling De Gouden Eeuw in Maaseik, over de Tang-dynastie in China, en gaan wijnproeven in het wijndomein Aldeneik. Ze volgen ook een kookworkshop met seizoensproducten in Kinrooi en fietsen langs de Maasdorpjes. De twee houden ook even halt in Rekem, nog altijd 'het mooiste dorp van Vlaanderen'.

Janine 'Jenny' Bischops trekt er op haar beurt op uit met haar beste vriendin Lisette. In Beringen bezoeken ze het Vlaams Mijnmuseum op de vroegere mijnsite van Beringen. Ze beklimmen ook de mijnterril, waar ze een prachtig uitzicht hebben over de streek. Janine en Lisette blijven overnachten in De Boerderie in Beverlo. Interessant voor Janine natuurlijk, die in 'Thuis' de bed-and-breakfast Zus en Zo uitbaat, maar nu zelf eens kan zien hoe de uitbaters hun gasten verwelkomen.

Gastreporter annex 'Thuis'-actrice Tina 'Paulien' Maerevoet neemt een kijkje in de Japanse tuin, die dit jaar twintig jaar bestaat. Ze gaat op zoek naar de typische Japanse elementen en is getuige van de echte Japanse theeceremonie, die er elke eerste zondag van de maand plaatsvindt.

Ook de wedstrijdvraag van 'Vlaanderen Vakantieland' staat op zaterdag 19 mei en zaterdag 26 mei helemaal in het teken van 'Thuis'. Saartje Vandendriessche mag immers twee keer een 'Thuisdag'-arrangement weggeven, waarin onder meer een overnachting in Limburg en de toegang tot de 'Thuisdag' zijn inbegrepen.

'Thuis' in Limburg in 'Vlaanderen Vakantieland', zaterdag 19 mei om 18.10 uur (herhaling op zondag 20 mei om 17.15 uur) op zaterdag 26 mei om 18.10 uur (herhaling op zondag 27 mei om 12.15 uur) op Eén.

'Thuisdag', zondag 3 juni van 10.00 tot 18.00 uur in be-MINE Beringen.

vlavak

Stephanie Planckaert (VTM)

Het nieuwe schooljaar gaat van start en bij de familie Luki brengen ze hun zevende kind naar school. De familie Leys staat voor een dilemma tijdens het winkelen: wordt het schoolgerief of toch speelgoed? Voor de familie Naudts, met hun acht dochters, brengt het nieuwe schooljaar eveneens extra kosten met zich mee. Stephanie bezoekt ook Kevin en Nena, die helaas minder goed nieuws hebben ontvangen over hun baby Yarne.

'Families XXL', om 20.30 uur bij VTM.

Pop Papierstad
    De Wereld Van K3