Maaike Cafmeyer eerste eregast in 'Voor de Leeuwen'

woensdag 13 september 2017

Maaike Cafmeyer aan het lachen krijgen, dàt is de opdracht die acht jonge, veelzijdige talenten deze week voorgeschoteld krijgen. Hoe ze dat aanpakken, ziet de kijker in de eerste échte aflevering van 'Voor de Leeuwen'.

De acht jonge talenten die tijdens de auditie-aflevering uitverkoren werden, worden nu pas echt 'Voor de Leeuwen' gegooid. Elke week maken ze een show volledig op maat van een centrale gast. Actrice Maaike Cafmeyer bijt op donderdag 14 september de spits af.

Week na week ziet de kijker de acht naar elkaar toe groeien in de meest diverse acts. Diegene die de meeste indruk maakt op de eregast ontvangt zijn of haar persoonlijke Zilveren Leeuw. In de laatste aflevering beslissen de zes eregasten samen wie de Gouden Leeuw mee naar huis mag nemen.

Charmeren met muziek en taal werkt sowieso bij Maaike, maar met welke acts konden de acht Maaike overtuigen? Ontdek hier alvast enkele opvallende acts:

'Precies Hollywood!'
Het West-Vlaams verovert de wereld en daar zit Maaike Cafmeyer zeker voor iets tussen. Het openingslied dat de acht brengen is dan ook meteen een muzikale ode aan de sappigste tongval van Vlaanderen.

Ondertussen woont Maaike al jaren in Gent, 'de hoofdstad van West-Vlaanderen'. En net die migratie van West-Vlamingen naar haar thuisstad Gent, baart volgens Bart Peeters de rest van Vlaanderen zorgen: het West-Vlaams rukt verder op, richting Antwerpen.

Meer hebben Anouck, Lander, Dries en Jade niet nodig om in een straf filmpje als verdedigers van Antwerpen West-Vlaming Wim Willaert het vuur aan de schenen te leggen.

Doorstaat hij de aartsmoeilijke taal-en cultuurtest of valt hij hihantisch door de mand? 'Precies Hollywood', lacht Maaike.

'Ik ben wel onder de indruk'
Treinbestuurder Nic is een begenadigd imitator en in een ode aan Maaike kruipt hij met een zelfgeschreven lied in de huid van de overleden Nederlandse cabaretier Drs. P., één van haar helden:

'Ik val enorm op mannen die goed ter taal zijn, woordgymnasten. Ik vind dat briljant. Ik ben onder de indruk van zoveel talent!'

'Olé Ola.'

Peter heeft een gospelversie van Maaikes lievelingslied voorbereid, maar zijn achtergrondkoor zorgt ervoor dat het allesbehalve 'verbazend goed vooruit gaat'. Ontgoocheld verlaat de Kempenzoon het podium, naar de Zilveren Leeuw kan hij wel fluiten. Of toch niet?

'Zo chaotisch mag mijn uitvaart wel zijn'
Bart Peeters is niet vies van een begrafenis op televisie, zoals hij in 'Een Laatste Groet' al bewees. En volgens Bart ben je pas echt beroemd wanneer je jong sterft. De begrafenisrede- en muziek die Anouck, Jade, Dries en Lander voor Maaike brengen, zijn haar op 't dode lijf geschreven.

De uitvaartspeech van Anouck en Jade lijkt verdacht veel op een auditie naar de vrijgekomen plek van de succesvolle actrice. De coverband van Dries en Lander is dan weer behoorlijk mis-cast op een uitvaartplechtigheid. Maaike – levend en wel – kan het allemaal wel smaken:

'Zo chaotisch mag mijn uitvaart wel zijn. Er mag al eens gelachen worden.'

'Voor de Leeuwen', donderdag 14 september om 20.40 uur op Eén.

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Dagelijks ontvangt Karl drie gasten aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En iedere dag is er ook een portret van een spilfiguur uit de rijke Ronde-geschiedenis.

'Vive le vélo, leve de Ronde', om 22.10 uur op VRT 1.

VRT NWS journaal 13u
    VRT NWS laat